Your email account at the University of Hohenheim

  • As a member of the University of Hohenheim, you automatically receive a personal email account.
  • This account can be accessed via a webmail portal or an email program of your choice.
  • The login details for your email account are the same as for your Hohenheim user account. 
    Important: Your Hohenheim user account is different from your email address
  • Your email has the format vorname.nachname@uni-hohenheim.de, but you cannot log in with it.
  • Instead, use your Hohenheim user account, which usually consists of letters and numbers.
  • Make sure you use the correct user account to avoid errors.

Properties of your email account

  • Email address:
    Your email address is in the form vorname.nachname@uni-hohenheim.de. Please note: You cannot log in with your email address. Use your Hohenheim user account for this purpose.
  • Mailbox size:
    Currently there is no limit to the size of your mailbox.
  • Spam filter:
    Emails from suspicious sources are automatically rejected. All other emails are checked for viruses and spam before delivery.
  • Virus filter:
    Emails containing viruses are automatically rejected.
  • Webmail:
    You can access your email account via the webmail portal: webmail.uni-hohenheim.de.
  • Maximum email size:
    The maximum size for incoming and outgoing emails is 50 MB.

Sending and receiving emails

  • It is possible to send/receive emails via the webmail portal or an email program.
  • The webmail portal enables worldwide access via web browser.
  • Optional use of an email program also possible.

Access data for setting up an email client

You can access your Hohenheim email account with email programs such as Thunderbird or Outlook. Detailed configuration instructions are available for the most important email programs:

Other & older Outlook versions:

If you have technical knowledge and would like to skip the previous instructions, you will find the relevant settings below:

Incoming mail server (receive emails)

  • Name of the server:
    mailserv.uni-hohenheim.de
  • Port:
    Use IMAP with port 993 and SSL.
  • Authentication:
    Log in with your Hohenheim user account.

Outgoing email server (send emails)

  • Name of the server:
    mailserv.uni-hohenheim.de
  • Port:
    Use SMTP with port 587 and either STARTTLS or TLS.
  • Authentication:
    As with the incoming email server, authentication takes place with your Hohenheim user account.

Hinweise

Weiterleitung von E-Mails

Ab dem Sommersemester 2024 wird die Funktion zur Weiterleitung von E-Mails an externe Mailserver deaktiviert.

Dieser Schritt erfolgt in Übereinstimmung mit dem Rektoratsbeschluss vom 20. Juni 2023, der solche Weiterleitungen nicht zulässt.

Outlook-App für iOS und Android

Die Verwendung der Outlook-App für iOS und Android ist an der Universität Hohenheim aus Sicherheitsgründen nicht gestattet. Bei der ersten Anmeldung sendet das Gerät den Benutzernamen, das Passwort und einen speziell generierten "Geräteschlüssel" über eine sichere Verbindung. Allerdings werden diese Informationen nur verschlüsselt, wenn eine Verbindung zu einem Microsoft-Exchange-Server besteht, was an der Universität Hohenheim nicht der Fall ist. Darüber hinaus speichern die Microsoft-Server Informationen, was gemäß § 7 Abs. 2 lit. e der Benutzerordnung der Universität Hohenheim nicht zulässig ist.

ILIAS Mail

Die Universität Hohenheim bietet auch Zugang zu ILIAS, einer eLearning-Plattform. ILIAS hat eine interne Mail-Funktion, die oft als "ILIAS-Mail" bezeichnet wird. Bitte beachten Sie, dass ILIAS-Mail nur für die interne Kommunikation innerhalb der ILIAS-Plattform verwendet wird und nichts mit Ihrem regulären Hohenheimer E-Mail-Konto oder dem Webmail-Dienst zu tun hat.


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